Dubajban rekedt magyar utasok

Több mint kétszáz utas, köztük számos magyar, rekedt a dubaji repülőtéren, miután a Wizz Air Budapestre tartó W6 2496-os járata nem indult el. A menetrend szerint június 23-án 21:20-kor induló járat előbb késést szenvedett, majd törölték. A légitársaság SMS-ben és e-mailben értesítette az utasokat az időpontváltozásokról (22:12, 22:50, végül 00:10), ugyanakkor arra kérte őket, hogy két órával az eredeti időpont előtt érkezzenek. A tájékoztatás hiányos és ellentmondásos volt, a légitársaság képviselője nem volt jelen.

Utaspanaszok: ellátás és információhiány

Az utasok nem kaptak megfelelő tájékoztatást, és a Wizz Air sem ételt, sem italt nem biztosított, holott az EU 261/2004/EK rendelet alapján négy óra késés után ez kötelező. A becsekkolt utasok a repülőtéren ragadtak, míg másokat a dubaji Crown Plaza Hotelbe szállítottak, de étkezést csak másnap reggel kaptak. Az utasok, köztük Borka Árpád, az Indexnek nyilatkoztak:

  • A légitársaság nem biztosított helyszíni képviselőt.
  • A tájékoztatás gyakran angol nyelven, sokak számára érthetetlenül érkezett.
  • Egyes utasok súlyos összegeket, akár egymillió forintot is fizettek más légitársaságok jegyeiért.

Geopolitikai bonyodalmak és légtérzárak

A Wizz Air szerint a járat törlését Irán légicsapásai miatti légtérzárak okozták, a Budapestről induló gép pedig Rijádban landolt. Az utasok azonban a Flightradar24 adatai alapján állítják, hogy Dubaj felett nem volt tartós légtérzár, és más járatok gond nélkül közlekedtek. A légitársaság megközelítése, miszerint vis maior helyzet állt fenn, vitatható, mivel a gépek Egyiptom és Törökország felé kerültek, elkerülve a veszélyes zónákat.

Az utasok követelései és jogi helyzet

Borka Árpád a Wizz Airnek címzett levelében az alábbiakat követelte:

  • Többnyelvű, érthető tájékoztatás a járat helyzetéről.
  • Teljes körű ellátás biztosítása (étkezés, ital, szállás, transzfer).
  • Helyszíni képviselő kijelölése.
  • Az utasok mielőbbi hazajuttatása.
  • Kártérítés az EU rendelet alapján, ha a légitársaság nem bizonyítja a vis maior körülményeket.

Az ECJ ítéletei szerint a kártérítés alól csak rendkívüli, elkerülhetetlen körülmények esetén mentesül a légitársaság, amit a Wizz Air nem igazolt hitelt érdemlően.

Kommunikációs és ügyintézési kudarcok

Hajnali 3-kor érkezett angol nyelvű e-mail a Wizz Airtől, amelyben három napon belüli díjmentes átfoglalást ígértek, de a rendszerhibák miatt ez nem működött. Az ügyintézők gyakran ellentmondásos információkat adtak, és az átfoglalt jegyeket is törölték, mondván, szeptemberig nincs járat. A magyar konzulátus sem segített, a hívókat azzal utasították el, hogy a térség veszélyes volta ismert volt.

Szakértői vélemények és megoldási lehetőségek

Egy légi közlekedési szakértő szerint a Wizz Air nincs felkészülve ilyen krízishelyzetekre, és a mentesítő járatok szervezése számukra költséges. Az utasbiztosítás segíthet a költségek fedezésében, de sok utasnak elfogyott a pénze, és önerőből kellett szállást vagy új jegyet foglalniuk. A szakértő javaslata:

  • Mindig legyen tartalék pénz az utazónál hasonló krízisek esetére.
  • A légitársaságok és utazási irodák közötti adatvédelmi problémák miatt sokan nem kapnak értesítést.

A helyzet megoldatlan, az utasok a szálloda előcsarnokában várakoznak, sokan anyagi és érzelmi kiszolgáltatottságban.