Új KRESZ szabályok kerékpárosoknak: mire számítsanak a biciklisek?

Az Építkezési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által készített KRESZ-módosítási tervezet nemcsak az autósokat, hanem a kerékpárosokat is jelentősen érinti. A kiszivárgott javaslatok számos újítást tartalmaznak, például sebességkorlátozásokat, bukósisak-viselési szabályokat és a gyalogátkelők használatának megközelítését. Cikkünkben összefoglaljuk, milyen változásokra kell felkészülniük a bicikliseknek, hogy a társadalmi egyeztetés előtt mindenki tisztában legyen a részletekkel.

Biztonság mindenekelőtt

A tervezet 2025–2026-ban léphet hatályba, és célja a kerékpárosok, illetve gyalogosok biztonságának növelése. A szabályok az alábbi területekre fókuszálnak:

  • Áthaladás és előzés szabályai
  • Csoportos kerékpározás feltételei
  • Kerékpárok felszereltségének előírásai

Sebességszabályok a kerékpárosokra

Az egyik legnagyobb újdonság a sebességkorlátozás bevezetése:

  • Lakott területen kívül bukósisak nélkül maximum 40 km/h, sisakkal 50 km/h a megengedett sebesség.
  • Járdán 10 km/h a felső határ, ha nincs kerékpárút vagy -sáv, és a gyalogosokat nem zavarják.
  • Gyalogos-kerékpáros zónákban 25 km/h a limit.

A sportkerékpárosok az 50 km/h-s határt túl szigorúnak tartják, különösen lejtmenetben, ugyanakkor a járdán érvényes 10 km/h-s korlátozást a legtöbben elfogadhatónak vélik.

Kik a sportkerékpárosok?

A tervezet szerint sportkerékpárosnak az számít, aki:

  • Versenyengedélyt vált ki.
  • Olyan kerékpárt használ, amely megfelel a technikai előírásoknak.

Gyalogátkelők új szabályai

A „10/10-es” szabály szerint a gyalogátkelő 10 méteres körzetében legfeljebb 10 km/h-val lehet kerékpározni, és nem kell leszállni. Fontos azonban:

  • A kerékpárosnak igazodnia kell a gyalogosok tempójához.
  • Nincs elsőbbsége az autósokkal szemben, így baleset esetén nem hivatkozhat előnyre.

Járda és kerékpárút használata

A kerékpárosok használhatják a járdát, ha:

  • Nem tiltja helyi rendelet.
  • Nincs kerékpárút vagy -sáv, vagy azok rossz állapotúak.
  • Nem akadályozzák a gyalogosokat.

A kerékpárutak használata nem kötelező, ha a biciklis az úttestet biztonságosabbnak ítéli.

Úttesten való közlekedés

Az úttest jobb szélétől számított 1 méteres sáv vegyes használatú lenne, ahol kerékpárosok és más egy nyomon haladó járművek közlekedhetnek. Az autósoknak:

  • 50 km/h alatt 1 méter, afelett 1,5 méter oldaltávolságot kell tartaniuk.
  • Előzéskor legfeljebb 15 km/h sebességkülönbség megengedett.

A kerékpárosok előzhetik egymást, illetve lassú vagy álló autók mellett jobbról előrehaladhatnak 25 km/h-s sebességgel.

Kerékpáros utcák bevezetése

A kerékpáros utcákban a biciklisek elsőbbséget élveznek, az autósok csak célforgalomban, maximum 25 km/h-val közlekedhetnek. A gyalogosok kizárólag a járdát használhatják, ugyanakkor a szakértők attól tartanak, hogy a gyakorlatban a gyalogosok az úttestre léphetnek.

Bukósisak és biztonság

A bukósisak viselése kötelező:

  • 14 év alattiaknak.
  • Sportkerékpárosoknak versenyengedéllyel.

Ez a szabályozás a balesetek kockázatának csökkentését célozza, és széles körben elfogadott.

Alkohol és kerékpározás

0,8 g/l véralkohol vagy 0,4 mg/l légalkohol alatt nem büntethető a kerékpározás, de csak akkor, ha a vezető alkalmas állapotban van. Az egyéni tolerancia eltérő, így mindenki saját felelősségére tekerhet.

Csoportos kerékpározás

A csoportos közlekedés új szabályai:

  • 4–12 fős csoportok lakott területen kívül egymás mellett is haladhatnak.
  • 16 év felett legfeljebb két 10 év alatti gyereket lehet szállítani speciális ülésben.
  • Utánfutóval maximum négy 10 év alatti gyereket lehet vinni.

A bolyban való tekerés elősegíti a biztonságos előzést, különösen túrázó vagy versenyző csoportoknál.

Kerékpáros jogosítvány?

A KRESZ-ismeret számonkérése felmerült, de a heves tiltakozások miatt egyelőre elvetették. A szabályok betartatása továbbra is kihívás, például a gyalogátkelőkön való áttolás vagy a gyalogutakon való kerékpározás esetében. A társadalmi egyeztetés hamarosan kezdődik, a végleges szabályozás időpontja még kérdéses.